Iskolánk 2010-től a „Bennem rejlő vezető” iskolafejlesztési program, 2017-től a „7 szokás – Életrevaló-program” referenciaiskolája.
A program az angolszász iskolakultúrára épül, fontos életvezetési program is, a gyökerektől építkezik, így már az óvodától kínál alapokat.
A Kesjár Csaba Általános Iskola Budaörs kertvárosi részén, védett, barátságos, családias környezetben kezdte el működését 1988-ban. A település legfiatalabb iskolájaként is ambiciózus, motivált tantestülettel bírt; megelőző igazgatója, Simon Mária, majd 2013 óta Alkonyi Krisztina mindig is erős igényességgel, komoly szakmai elvárásokkal, ugyanakkor szabad levegőt engedve, folyamatos önképzésre biztatva mozgatta, igazgatta iskoláját.
A Kesjár Iskola kezdettől fogva több gyermekközpontú program zászlóshajója lett: egészségnevelési bázisiskola, az Apáczai Kiadó referenciaiskolája, a Pest megyei iskolák katasztrófavédelmi képzésközpontja volt, korábban a hajdani Zsámbéki Tanítóképző Főiskola, ma az Eötvös Loránd Tudományegyetem és a Károli Gáspár Református Egyetem gyakorlóiskolája; hajdani testnevelés tagozatának alapvetéseivel naponta tesz hitet a Kesjár Csaba emlékére megfogadott programunk mellett, olimpikonokat nevelt, a Diákolimpiák rendkívül eredményes szereplője.
A folyamatos, budaörsi Önkormányzat által nyújtott támogatás kereteiben, a Klebelsberg Központ mint fenntartó szakmai kereteiben működve, az igazgató elvárásai és a motivált, összehangolódott tantestület kooperációjában imponáló eredményeket teremtett az iskola: a kompetenciamérések kezdete óta a városi összehasonlításban folyamatosan első helyen szerepelünk, képességpontok tekintetében pedig az országos átlag felett teljesítünk.
A szülői elvárások és a diákok preferenciamódosulásai mellett is stabilitás, világos értékartikuláció és erős szakmaiság jellemző az iskolakultúrára, s mi úgy szeretnénk kiválóak maradni, hogy nemcsak szeretetben és hitelesen, de a folyvást változó élet kihívásainak megfelelő kompetenciákat átadva önmagukban bízó, erős karakterű gyermekeket nevelünk. Erre az összetett igényhalmazra válasz számunkra többek között a „7 szokás – Életrevaló-program”.
A „7szokás – Életrevaló-program” indulásakor, 2010-ben első lépésként a teljes tantestület háromnapos képzést kapott, amely intenzíven megmozgatott minket, arra késztetve, hogy mélyre tekintsünk személyiségünkben. Ember, tanárt, diákot, szülőt egyaránt megszólítani képes, hiteles, rendkívül empatikus és erőt adó életvezetési stratégiát találtunk, olyan rendszert, amivel át akarjuk szőni a mindennapjainkat. Az ezt követő szakmai műhelynapokon hiteles eszközöket kaptunk arra, hogy diákjainkat is megtanítsuk az önálló életvezetési kompetenciákra, megértessük velük, hogy mindegyikük képes vezető lenni a saját életében: döntéseket hozhat, terveket készíthet, s a legtöbbet hozhatja ki emberi kapcsolataiból az inspiráló, egymást meghallgató és elfogadó szinergia révén. A program elemei nem ismeretlenek a képzett pedagógus előtt, de rendszerszerűsége, egyszerű és világos megközelítése és nyelvezete nemcsak egyedivé, de igazán diák, illetve tanárbaráttá is teszi. Mindezeken felül egyaránt szervesen beépíthető úgy a tehetséges, mint a nehéz sorsú, periférián lévő tanítványaink fejlesztésébe is.
Először is a saját életvezetésünkben kapunk segítséget a programtól mind magán-, mind szakmai életünkben: különösen a saját döntéseinkért és az érzelmeink kezeléséért való felelősségünknek, a tervezés fontosságának és időgazdálkodásunk irányításának tudatosítása hozott új erőt, nagyobb magabiztosságot, belső nyugalmat és sikerélményt. Ahogy aztán a tantárgyainkba is elkezdtük beépíteni a szokásokat, magunk is meglepődtünk azon, hogy a gyerekek milyen könnyedén megértik és felismerik ezeket az irodalmi művekben és hétköznapjaikban is, és azon is, hogy a szokások mennyire jelen vannak az életünkben. Az, hogy a magán- és közösségi életnek ezeket az egyszerű aranyszabályait néven tudjuk nevezi, az osztályfőnöki munkában is fogódzót jelent: segít érdekesen, megragadhatóan és meggyőzően közösen értelmezni, értékelni az élethelyzeteket.
A diákok a tantermi és folyosói tablók, osztálydekorációk készítése által elmélyülnek a finom részletekben is. Még a kamaszok sem elutasítóak, kívülről idézik a lassan szlogenné váló szavakat, kifejezéseket. A nagyobbakkal közösen alakítottuk ki, mi volna a leghatékonyabb mód az anyag megismerésére és használatára. 21 napig csak egy szokás körül „forog a világ”, ehhez kapcsoljuk osztályprogramjainkat, ez látható az osztály minden pontján. A fiatalok szeretnek beszélni a témához kapcsolódó gondolataikról, nagyon örülnek a filmeknek, van róla véleményük, megmozgatja a fantáziájukat. A szokások egyszerű, könnyen belátható igazságok, de így, néven nevezve, tudatosítva rendet teremtenek, összefüggéseket láttatnak meg, tudatosabbá teszik a diákok személyiségét és életvezetését.
A képzésen kapott anyagok gazdag ötlettárként szolgálnak – különösen a kisfilmek nagyon népszerűek. A bevezetésnek nagy előnye még, hogy az egész tanári kar ugyanazt a szemléletet, nyelvezetet és fogalmakat használja, hiszen ez segít a gondolkodásmód elmélyítésében és szokásszerű használatának kialakításában.
Az eltelt 15 évben magunkra szabtuk a programot, s az országban egyelőre egyetlenként adaptáltuk teljes iskolaprofillá. „Az én naplóm” önfejlődési füzet szellemi termékünk, amelyet minden diákunk minden évben vezet, s így továbbtanulás előtt portfólióval érkezik a középiskolába.
Alkonyi Krisztina
igazgató
